Ще бъде ли отворена отново Графичната база в Самоков?

Ще бъде ли отворена отново Графичната база в Самоков? – този въпрос е задаван от самоковци и се очаква решение от местната власт, тъй като е собственост на Общината. Тя не работи от три години и са необходими срадства за ремонт, поддръжка и за съответното обезпечаване, за да може да се върне към функциите си. За дейността й припомня Гено Генев, който в продължение на много години ръководеше дейността на Графичната база и работеше там като графичен печатар. По негово време в Графичната база се провеждаха международни срещи на графици, както и концерти, които популяризираха симбиозата между графиката, музиката и други изкуства.

ГрафичIMG_3079ната база в Самоков съществува от април 1973 година. Тя е създадена по инициативата на самоковския художник Зафир Йончев и с подкрепата на Христо попХристов – заместник – председател на Окръжен народен съвет – София, също самоковец, и с активното участие на Светлин Русев.

Не е случаен фактът, че точно Самоков проявява съпричастност към проблемите на българската графика и предоставя своето любезно домакинство. Благодарение на съществуването на Графичната база днес в Музея на града, където се пази първата графична преса внесена от Никола Карастоянов, наред с възрожденските щампи съжителстват с една от най-богатите колекции на модерна българска гарфика.

Атмосферата на реставрираната Есова къща, запазила дъха и красотата на възрожденската епоха допринася за хармонията между традиция и съвременност. Съществуването на Графичната база е пример за партньорство между творческа организация от национален мащаб като СБХ и кметството на един отделен град.

Градивното взаимодействие между двете институции бе еднакво полезно както за самоковскта общественост, така и за развитието на съвременното изкуство. Ентусиазмът на Зефо Йончев запали искрата за работа на много художници; първите бяха Наум Хаджимладенов, Васил Чакъров, Христофор Пейчев, Т. Атанасов от Бургас, Светлин Русев. По това време базата се намираше зад полицията срещу Музикалната школа, а домакин на базата беше винаги любезният бай Боре Филчев-Мустако.

Художникът Любен Стоев, който беше завършил Дрезденската академия – графика, доведе на гости известния немски печатар Роланд Ерхард – завеждаш графичния кабинет на академията. Така че от тогава имахме вече и международни връзки. В годините 1975-1979 г. работата в базата се увеличи многократно и се наложи да се вземе още един човек, а именно – Иво Масларски. В този период се работеше с много известни художници: Дечко Узунов, Найден Петков, Светлин Русев, Петър Чуклев, Петър Брайов, Румен Скорчев, Любомир Йорданов и още много други.

През 1980 г. Светлин Русев, Зефо Йончев и Христо Нейков поискаха от тогавашното кметство с кмет Методи Паунов, да се разшири дейността на Графичната база и тогава кметството ни представи Босевата и Есовата къща – паметници на културата за графична база на СБХ. Те поддържаха къщите в автентичния им вид. Оборудването на Графичната база беше грижа на СБХ.

В началото на 80-те години беше подобрено снабдяването на ателието с професионални материали от Франция – бои, хартия, материали за рисуване – специални за този занаят. През 1983-1984 г. в Графичната база гостува един от водещите специалисти в света на литографски техники, американския литограф Бил Лакатута от Института „Тамаринд“, който се намира в САЩ – Ню Мексико. Благодарение на него се запознахме със световните тенденции в литографията. Сътрудничеството беше много полезно не само за печатарите, но и за самите художници. В този период работеше при нас Николай Коцов.

Графичната база бе инициатор на изложби, представящи нейната продукция, които по традиция се провеждат в Самоков и София. Създадените в базата графики са важна част от колекциите на най-авторитетните международни изложби организирани в България; триеналето на графиката – София, биеналето на Варна, а също така редовно участвахме и в редица значими графични форуми по света. От момента на своето съществуване тя предоставяше отпечатъци от всички направени в нея графични произведения на Музея в Самоков.

През тези години работиха редица значителни български художници – Георги Трифонов, Димо Колибаров, Христо Кърджилов, Николай Майсторов, Златка Дъбова, Христо Нейков и много други. През 1989-1999 г. благодарение на проф. Стоян Стоянов, който намери спонсорство за Графичната база в лицето на френския меценат и колекционер Жорш Екли, базата се стабилизира финансово.

През 1993 г. бе назначен на работа Иво Янакиев – един млад художник. Точно в този период се внесоха допълнително качествени материали. Създадоха се великолепни творби, библиофилското издание на Христо Фотев – поезия с илюстрации на Симеон Венов, другото библиофилско издание на Констатин Павлов – поезия с рисунките на Светлин Русев. Голямо форматно изданието на американския поет Стенли Кюниц с илюстрации от Стоян Чуканов-Чочо.

През 1999 г. юни месец за съжаление беше реституирана „Босевата къща“ и трябваше да се преустроим в Есовата къща. В този тежък период Жорш Екли се оттегли по здравословни причини от меценатството и получи няколко месечен вакум. Единственият изход бе да търсим програми за спонсорство. Така попаднахме на швейцарската фондация „Про Хелвеция“. Тук голяма роля изигра за успешното реализиране Албена Спасова – секретар на секция „Графика“.

Съвместно с нея кандидатствахме с проект в „Про Хелвеция“ и за наша радост го спечелихме. Финансирането беше достатъчно да обновим технически и материално базата. Направихме каталог на Графичната база – цветен през 2000 г. През 2001-2002 г. чак през програма на „Про Хелвеция“ организирахме международни пленери по графика с участие на Сърбия, Македония и България, участие в пленера взе и хотел „Самоков“, където беше изложбата. През 2003 г. беше 30 години от създаване на базата с голяма изложба точно в тези зали. Изложби на Графичната база бяха направени в София, Плевен, Братислава, Будапеща.

В този 44-годишен период в Графичната база са работили над 300 художници в това число и чужденци от Германия, Италия, Франция, САЩ, Япония, Русия, Куба, Чили, Норвегия, Холандия. Работихме със студенти от НХА и Великотърновския университет. През 2007 г. се направи основен ремонт на базата от общината и „Красива България“, като се направи малка галерия в двора. Така се получи едно пространство за изложби през лятото.

Първата изложба беше чест на Зафир Йончев, следващата бе на американка от самоковски произход Надин Цанов, фотографската изложба на Георги Субев. Една от значимите прояви беше изложбата на Симеон Венов с негови графики по стихове от Христо Фотев. Беше изпълнен вълнуващ рецитил от Руси Чанев и Димитър Рачков с музикален съпровод на китара от състава на Анго Боянов „Capella“. Това беше през 2008 г. Оттогава имаше две международни изяви, организирани от Фондация „1 300 години България“.

Гено Генев

сн.арх. „Самоков инфо“, Графична база; Гено Генев по време на откриване на изложба на сина му, Радослав Генев