Мексиканецът Алехандро Гонзалес Иняриту получи втори „Оскар“ за режисура след миналогодишния за „Бърдмен“, но не успя да дублира успеха си за най-добър филм. Неговият „Завръщането“ се задоволи с три статуетки от 12 номинации, включително за операторската работа на Еманюел Любецки. Най-много оскари – 6, но във второстепенни категории, взе „Лудият Макс: Пътят на яростта“ на Джордж Милър.
Бри Ларсън, Марк Райлънс и Алисия Викандер взеха наградите съответно за главна женска и поддържащи мъжка и женска роли. Академията се опита да компенсира липсата на цветнокожи номинирани с много гости, шеги и обещания за разширяване на членския си състав.
„Спотлайт“ е най-добрият филм на 2015 г. според Американската филмова академия, след като фаворитът „Завръщането“ отнесе три други статуетки.
„Надяваме се, че този глас ще се превърне в хор, който ще се чуе чак до Ватикана. Папа Франциск, време е за защитим децата“, заяви екипът на филма за огромния скандал със сексуални злоупотреби в католическата църква. „Не бихме били тук без нашите журналисти. Разследващата журналистика е важна“, добавиха те.
Леонардо ди Каприо най-сетне получи „Оскар“, след 6 номинации в различни категории през годините. Трета награда за „Завръшането“, след тези за режисура и операторско майсторство.
Актьорът изреди списък с благодарности за многото режисьори, с които е работил и отново използва платформата, за да припомни, че климатичните промени са истински и са най-големия проблем, пред който планетата е изправена сега.
Джулиан Мур, миналогодишната носителка на „Оскар“ за главна женска роля, представи номинираните в една от най-очакваните категории – главна мъжка роля:
Брайън Кранстън в „Тръмбо“
Мат Деймън в „Марсианецът“
Леонардо ди Каприо в „Завръщането“
Майкъл Фасбендър в „Стив Джобс“
Еди Редмейн в „Момичето от Дания
Еди Редмейн, носител на „Оскар“ от миналата година и също номиниран за втори път, обяви победителката в категорията главна женска роля. Кандидатките:
Кейт Бланшет в „Карол“
Бри Ларсън в „Стаята“
Дженифър Лорънс в „Джой“
Шарлот Рамплинг в „45 години“
Сирша Ронан в „Бруклин“
И оскара печели: Бри Ларсън.
Режисьорът на „Междузвездни войни“ Джей Джей Ейбрамс връчи наградата за режисура. Номинираните са „Завръщането“ на Иняриту Адам Маккей за „Големият залог“/The Big Short, Джордж Милър за „Лудият Макс: Пътят на яростта“, Лени Ейбрахамсън за „Стаята“ и Том Макарти за „Спотлайт“… А победителят е… Алехандро Гонзалес Иняриту, за втора поредна година.
„Лео, ти си моят герой, благодаря, че даде сърцето и душата си. Том Харди, всички актьори, продуцентите си – благодаря ви, голям късметлия, че съм тук тази вечер. Но други нямат тази възможност. Във филма има една реплика – те не те слушат, те виждат само цвета на кожата ти. Нашето поколение има големият шанс да се отърве от това племенно мислене и да даде да се разбере, че цветът на кожата не е по-важен от дължината на косата“, заяви режисьорът от сцената.
Сам Смит, който пя по-рано, взима наградата за песен с The Writing’s On the Wall от „Спектър“, последния филм за Бонд. Стоя тук като горд гей мъж и посвещавам наградата на ЛГБТ обществото, заявява певецът, след като цитира статия, според която нито един открито хомосексуален актьор никога не е взимал „Оскар“.
Приза за филмова музика отиде при Енио Мориконе за „Омразната осморка“, първи „Оскар“ за конкретен саундтрак след 6 номинации и една статуетка за цялостно творчество.
Вицепрезидентът на Щатите Джо Байдън се появи не за да коментира темата за „белите номинации“, а за да обърне внимание на проблема с изнасилванията в американските колежи. Той представи изпълнението на Лейди Гага на номинираната й за „Оскар“ песен Til It Happens to You от документалния филм по темата The Hunting Ground.
Преди време певицата открито проговори говори за преживяно в младостта си сексуално значение. Емоционален момент за всички в залата, когато на сцената с Гага излизат десетки други жертви. Публиката стана на крака.
Оскар за чуждоезичен филм получи драмата за Холокоста „Синът на Саул“ от Унгария.
Останалите номинирани бяха „Прегръдката на змията“/Embrace of the Serpent, Колумбия, „Мустанг“/Mustang, Франция-Турцишя,“Синът на Саул“/Son of Saul, Унгария, „Вълк“/Theeb, Йордания, „Война“/A War, Дания. Голяма част от тях, включително победителят, ще могат да бъдат видени на „София филм фест“ скоро.
Деби Рейнолдс получи „Оскар“ за цялостно творчество, президентът на киноакадемията Шерил Буун Айзъкс изнасе реч, в която обеща оскарите да отразяват етническото разнообразие в Щатите по-добре. „Ейми“ на Асиф Кападия увенчава победния си ход с „Оскар“ за документален филм. Асиф Кападия посвети наградата на покойната британска певица, добавяйки, че филмът му я показва в истинската, а не таблоидната й светлина. Семейството на Уайнхаус всъщност бе недоволно от трактовката на Кападия.
А Girl in the River: The Price of Forgiveness („Момичето в реката: цената на прошката“), за убийствата на жени по религиозни причини в Пакистан спечели наградата за късометражен документален филм.
Слабо познатият в САЩ британец Марк Райлънс от „Мостът на шпионите“ спечели наградата заподдържаща мъжка роля. Той бе сочен за фаворит, както и за единствен победител от екипа на новия филм на Спилбърг.
„Оскар“ за Слай, номиниран отново за ролята си на Роки в Creed. Останалите кандидати бяха Крисчън Бейл в „Големият залог“, Том Харди в „Завръщането“ и Марк Ръфало в „Спотлайт“.
Чернокожият актьор Кевин Харт представи следващата филмова песен, номинирана за „Оскар“, след призив Холивуд да забрави разделенията по цвят на кожата. Също чернокожият певец The Weekend изпълнява Earned It от саундтрака на „50 нюанса сиво“, единствена номинация за филма, който обра „Златните малинки“.
„Отвътре навън“ – „Оскар“ за „Дисни“ и „Пиксар“ в категорията за пълнометражен анимационен филм.
Крис Рок и чернокожата актриса Анджела Басет казаха, че по случай Месеца на историята на чернокожите Академията ще припомни най-награждавания си малцинствен представител: като Франк Блек (второто име на комедийния актьор, който е бял и никога не е печелил „Оскар“, се превежда като „черен“). „Лудият макс“ взе наградите за звук и миксиране, увеличавайки статуетките си на 6, плюс тази за монтаж. Засега филмът е реализирал 4 от 10-те си номинации.
Първата награда за „Завръщането“ – Еманюел Любецки – „Оскар“ за операторско майсторство, след като миналата година спечели за „Бърдмен“, отново на Иняриту. Наградата е заслужена и с тежък труд: „Завръщането“ е заснет изцяло с естествена светлина по време на жестока зима.
„Лудият Макс: Пътят на яростта“ спечели първата си награда на вечерта – за костюми, където се изправи в тежка битка срещу сценографски постижения като „Момичето от Дания“. Наградата връчи Кейт Бланшет. Минути по-късно „Макс“ взе и статуетките за сценография и прически.
Джей Кей Симънс, миналогодишният носител на наградата за поддържаща мъжка роля в „Камшичен удар“, представи номинациите за поддържаща женска роля: по-рано споменатите Дженифър Джейсън Лии в „Омразната осморка“, Руни Мара в „Карол“, Рейчъл Макадамс в „Спотлайт“, Алисия Викандер в „Момичето от Дания“ и Кейт Уинслет в „Стив Джобс“.
И победителката е… Алисия Викандър. Залозите и прогнозите бяха в полза на шведката, която има голяма година, започнала с ролята й в Ex Machina. Всъщност много от пишещите бяха на мнение, че главната роля в „Момичето от Дания“ всъщност е нейна, а не на екранния й партньор Еди Редмейн. Актрисата бе номинирана именно в тази категория на „Златен глобус“, но загуби от Дженифър Лорънс в „Джой“. Викандър благодари на Редмейн, номиниран за втора поредна година за главна мъжка роля.
Шегите с „твърде белите“ оскари продължават с видеоклип, в който претендентите за най-добър филм получават кавърверсия с чернокожи актьори в главвната роля. На сцената излез комикът Сара Силвърман, която представя първото музикално изпълнение на вечерта: номинираната филмова песен The Writing’s on the Wall на Сам Смит от последния филм за Бонд.
Райън Гослинг и Ръсел Кроу представиха претендентите за адаптиран сценарий. Гослинг връчи наградата на авторите на филма с негово участие „Големият залог“/The Big Shortза финансовата криза. Конкурентите му бяха „Бруклин“, „Марсианецът“, „Карол“ и „Стаята“.
Победителите апелира по повод президентските избори в САЩ, призовавайки публиката да не гласува за кандидатите, които не взимат пари от Уол Стрийт – централната тема на платформата на демократа Бърни Сандърс.
Емили Блънт и Чарлийз Терон представиха номинираните за оригинален сценарий – „Мостът на шпионите“, „Eкс машина“, „Отвътре навън“, „Спотлайт“ и „Директно от Комптън“ (Straight Outta Compton). И победителят е… „Спотлайт“ – Джош Сингър и Том Маккарти. „Направихме този филм за всички журналисти, които се изправят срещу властта и за всички, пострадали от сексуалното насилие. Надяваме се това да не се случва повече.“
Крис Рок откри церемонията и хвана бика за рогата: „Добре дошли на наградите на академията, известни също и като „Изборът на белите хора“/White People Choice Awards… Преброих поне 15 чернокожи на трейлъра към тази годишните оскари… “ Рок каза, че в историята на оскарите има 71 други издания без нито един чернокож номиниран. „Защо не протестирахме тогава? Защото си имахме по-сериозни проблеми, като например изнасилвания и убийства. Когато баба ти виси от дървото е трудно да се интересуваш кой е взел „Оскар“ за документален филм…“
След това необичайно сравнение комикът запита защо взе безработните те призовават да бойкотираш нещо. Но добави, че наистина няма достатъчно роли за чернокожи актьори. „Растистки ли е Холивуд? Е, малко. Като братствата в университетите.“
Монологът се постара да уважи всички страни в спора.
Сред големите интриги на вечерта бе дали мексиканецът Алехандро Гонзалес Иняриту ще успее да повтори удара си от миналата година, печелейки двата големи приза за „Завръщането“, както и дали Леонардо ди Каприо ще успее най-сетне да вземе заветната статуетка за мъжка роля. Актьорът има 6 номинации до момента.
Конкуренти на Иняриту в режисьорската категория бяха Адам Маккей за „Големият залог“/The Big Short,
Джордж Милър за „Лудият Макс: Пътят на яростта“, Лени Ейбрахамсън за „Стаята“ и Том Макарти за „Спотлайт“, а за филм – същите плюс „Мостът на шпионите“ на Стивън Спилбърг, „Бруклин“ на Джон Краули и „Марсианецът“ на Ридли Скот.